Aflevering 2 – De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)

Vandaag is het tijd voor ons tweede #SROI Journaal. SROI staat voor social return on investment. SROI is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of sociale impact te vergroten. Vanuit ons Expertisecentrum Social Return kunnen we (overheids)organisaties begeleiden en adviseren bij hun SROI-trajecten. In het SROI Journaal kijken we geregeld terug op geslaagde voorbeelden van deze trajecten.

In deze tweede aflevering staat de Prestatieladder Socialer Ondernemen, kortweg de PSO, centraal. Wij namen een kijkje bij de gemeente Heerde, bij kringloop winkel De Zaak van Ermelo en bij afvalverwerkingsbedrijf Circulus. Zij zijn de afgelopen periode allemaal (weer) ‘PSO-gecertificeerd’. Ook blikken we terug op het ImpactCafé in Apeldoorn.

Maatschappelijke meerwaarde

Door het toepassen van social return op alle inkoop-en aanbestedingstrajecten van de gemeenten binnen onze #arbeidsmarktregio, zorgen wij ervoor dat de investering, naast het ‘gewone’ rendement, ook een concrete sociale winst oplevert. Zo draagt inkopen en aanbesteden niet alleen bij aan het behalen van de organisatiedoelstellingen, maar ook aan het creëren van een maatschappelijke #meerwaarde.

Vragen over de mogelijkheden die het Expertisecentrum Social Return van FactorWerk jouw gemeente of overheidsinstelling kan bieden? Neem dan contact op met Marc van Zanten (m.vanzanten@apeldoorn.nl).